Refleks

  • Per og Mille er ute og sykler. De har på seg refleks. Lag en liten fortelling om Per og Mille der de snakker om hvor viktig det er å bruke refleks. Bruk tavla / flipp – over / smartboard for å skrive en felles fortelling (eller fortellerstafett)
  • Snakk med elevene om refleksbruk, når det er tiden for det. Det er illustrerende å mørkelegge et større rom – eller en korridor – og la elevene lyse med en lommelykt fra den ene siden mot både mørkkledde medelever og andre med ulike typer refleks på. Bytt på rollene, gjør eksperimenter og la elevene få erfare.
  • Ta kontakt med foreldrekontaktene og lag til en hyggelig kveldssamling der aktivitetene kan være sporlek, orienteringsløype eller natursti i mørket. Utstyr elevene med lommelykter og la postene og løypa være merket med reflekser.
  • Hvis ikke skolen allerede har en slik ordning: Få noen til å sponse elevene med reflekser av en eller annen type. Mange firmaer eller foreninger er glad for å få oppmerksomhet for en god sak. Bruk gjerne avisa!
  • Arranger en kveld på skolen ut på høsten i samarbeid med foreldre og evt. politi eller lensmann, der dere viser virkningen av refleks. Elevene kan sitte på i bil, eller la en bil lyse på personer med og uten refleks. Sammenlign og lær! Det virker!
  • Lag sammensatte ord med refleks! Elevene foreslår – du er sekretær på tavle eller lignende.
  • Lag refleksutstilling i klasserommet. Snakk med elevene om hvor det er best å ha refleksene på kroppen, sånn at de er mest mulig synlig. Snakk om fra når på høsten det er nødvendig å begynne å bruke refleks. Gi informasjon til foreldrene!
  • Tell opp over litt tid hvor mange elever som bruker refleks på fritiden. Lag statistikk som er godt synlig i klasserommet. Finn en belønning til klassen når du er fornøyd med resultatet!
  • Heng mange reflekser opp i ett eller flere trær. En morgen eller ettermiddag når det er mørkt, blir elevene med ut. Bruk kraftig lys fra en bil (på litt avstand) eller lys fra flere arbeidslamper – på treet. La elevene se hvordan refleksene glitrer. Forøk å telle dem – en kort stund. Samtal med elevene!
  • La en person med refleks nærme seg langt bort fra i det sterke lyset. Samtal om det dere ser. Gjør det samme uten refleks, eller lag en mørkkledd person gå sammen med den med reflekser!
  • La elevene intervjue elever i andre grupper eller klasser om refleksbruk – og registrer hvor mange som bruker refleks (som i oppgaven over).
  • La elevene assosiere ord som har med refleks å gjøre. Kanskje de kan skrive selv – eller så kan læreren være sekretær å lage et assosiasjonskart som elevene ser mens det blir laget.